-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3402 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

آيا درست است پدر فرزند را كتك بزند؟

1. قرآن كريم ميفرمايد: والله لايحبّ الظـَلمين; (آلعمران، 57) و خداوند ظالمان (بيدادگران) را دوست ندارد. در اين آيه شريفه و آيات فراوان ديگري كه در اين زمينه آمده است، خارج شدن از حدود الهي و تعرض و تعدّي به حقوق ديگران به هر شكلي كه باشد مورد نكوهش و ممنوعيت الهي واقع شده است.

2. در روايتي از امام موسيكاظمنيز نقل شده كه فرمود: قال بعضهم شكوت الي ابي الحسن موسيابنا لي فقال لاتضربه و اهجره و لاتطل; از فرزندم به امام موسيكاظمشكايت كردم، فرمود: و او را تنبيه نكن و از او روي گردان باش (قهركن) و طولاني نكن ]نگذار مدت قهرتان با هم طولاني شود.[.(بحارالانوار، ج 101، ص 99، ح 74.)

در اين روايت از تنبيه بدني جهت تأديب آنها نهي شده است.

3. در رسالههاي عمليه آمده است: وليّ و سرپرست طفل ميتواند طفل را تأديب كند، ولي از روي مهرباني; نه از روي غيظ و تشفّي قلب و ميتواند او را به قدري كه ادب شود و موجب ديه نشود بزند و معلم نيز، به اذن وليّ طفل ميتواند به جهت تأديب طفل به قدري كه ادب شود و موجب ديه نشود بزند و اگر موجب ديه شود بايد ديه بدهد.(توضيحالمسائل مراجع، ج 2، ص 691، مسأله 26، آيةالله اراكي، نشر اسلامي.)

مجدداً تأكيد ميشود كه هر قدر از تنبيه بدني پرهيز شود بهتر است.

4. علماي تعليم و تربيت نيز براي تربيت و ادب كردن فرزندان به مجازات و تنبيه بدني قائل نيستند و ميگويند: بايد از راههاي ديگر; مثل تشويق و يا تنبيه غيربدني مانند قهر كردن، اخم كردن و...، با آنها برخورد كرد; چرا كه كتك زدن در بيشتر مواقع اثر بد تربيتي روي كودكان و نوجوانان ميگذارد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.